08 april 2010

Yakiniku med färdigsallad


Nu blire middag! Grönsallad med tomater, mozzarella och yakiniku. Enkelt och supergott. Vi har blivit så frankrikeriserade. Inte Yakinikun så klart, utan salladen. Tidigare, i Sverige, brukade jag fnysa åt påsarna med färdighackad sallad. Vem köper något sådant egentligen? undrade jag. Efter några månader i Paris blev svaret: Jag själv. Det är sällan jag ser någon här faktiskt köpa ett salladshuvud. Det finns så många olika påsar med olika sorters sallad och i olika storlekar och prisklasser. Latheten slår till när dagarna känns för korta. Så jag skulle vilja säga att jag rekommenderar de här påsarna. Samtidigt som jag ändå inte vill säga att jag rekommenderar dem då jag inte har så mycket kunskap om ämnet och gissar att det kanske inte är så miljövänligt. Påsarna i sig till att börja med. Hur som haver, då det här är inte är en matblogg, inte heller en Japanblogg, så överlåter jag receptet till Yakiniku till er att finna i det vida världsnätet. Bon Appetit!

English: Dinner time! Green salad with tomatoes, mozzarella and yakiniku. Simple and delicious. I have become such a francophone here. Not the Yakiniku, of course, but the salad. Earlier, in Sweden, I questioned those who would ever buy a ready-to-serve bags of salad, chopped and washed. After a few months in Paris the answer was: Me, myself, I. It's not often that I have seen anyone here actually buy a whole piece of lettuce or other salad. There are so many different kinds of salad bags, in different sizes and price ranges. The lazyness is showing its consequences when the days feel too short. So I would love to say I recommened these bags. At the same time I don't want to recommened them since I don't have much knowledge about the subject but guess that it's not environmental friendly. The bag itself to begin with. However, since this is neither a food blog nor a Japan blog, I let you guys find the recipe for Yakiniku yourselves on the world wide web. Bon Appetit!

3 kommentarer:

  1. Hehe, samma sak hände mig när jag flyttade till Paris, hade aldrig köpt påssallad men gjorde det jämt där och nu gör jag det i Sverige också! Fransmännen på landet, som handlar på marknader, de köper däremot salladshuvuden, som min farbror och faster!
    HIttade din blogg på bloggtoppen föresten :)!

    SvaraRadera
  2. Ja det kan jag tänka mig! Men även när Parisarna handlar på sina marknader på helgerna köper de nog den orörda varan, dvs salladshuvuden!

    SvaraRadera
  3. hahhaha det samma gäller för mig! Go färdighackad sallad:)

    SvaraRadera