04 april 2010

Salon du Dessin

Några gånger när min blogg har kommit på tal i samtal så har jag fått höra något i stil med: Du är ute och festar mycket ser jag! Ja och det stämmer ju, men så gör jag en herrans massa annat också men som jag inte alltid skriver om. Vet inte varför, har ett lager med inlägg som aldrig blivit skrivna, jag skyller det på tidsbristen. Lättast så! Ni vet, ett inlägg kan ibland ta upp till en timma att få i ordning. Räkna då på antalet inlägg jag skriver. Det blir några timmar. Men det var inte det jag ville prata om. Jag ville berätta om Salon du Dessin, ett tillfälligt museum som jag var på förra helgen, men som las på hög tillsammans med de andra inläggen. En vecka om året sedan 1991 kan man gå på det här eventet som lockar konstälskare, samlare, akademiker, försäljare, kunder, museikuratorer och andra nyfikna. Gallerior från hela världen men främst Paris samlar sina vackraste verk under ett och samma tak och i år var det över 1000 tavlor samlade. Bland uställarna var även skådespelaren Alain Delons privata dyrbara samling.

English: Sometimes when someone has mentioned my blog I have heard comments similar to: I can see you party a lot! Yes, that is true, but then again I do so much more too but which don't write about. Don't know why, I have this collection of unwritten blogposts, I blame it on the lack of time. Easier that way! You see, one post can sometimes recquire an hour of preparation. Count then how many posts I write. It easily becomes a lot of hours. But that is not what I wanted to talk about. I wanted to tell you about Salon du Dessin, a contemporary museum I attended to last week, but that too became one of the unwritten posts in my collection. However, once a year since 1991 art lovers, collectors, academics, dealers, clients, museum curators and other curious people comes to this event. Galleries from all over the world and mainly Paris gather their most beautiful paintings and this year it was more than 1000 of them. Amongst the exhibitors was the actor Alain Delon who showed his private and precious collection.

Häftet med information var ett konstverk i sig.

Entréen.

Magnifikt tak. Lite skillnad från Svenska Mässan i Göteborg. Hrm.

Nyfikna gäster från hela världen.

En liten tavla som den här hade till skillnad från de större grandiosa tavlorna en prislapp...

... där det stod att den gick loss på 40 000€.

Den här var en av mina favoriter.

Även Sverige var representerat.


Med hjälp av ingen mindre än J.T. Sergel! Det fick mig att börja undra vad tavlan levt för liv, den var ju mer eller mindre 200 år gammal. Vilka ställen har den hängt på? Hur hamnade den i Paris? Vad har tidigare åskådare tyckt om den?

Slutligen en bild på snyggingen Alain Delon från när det begav sig. Klicka på bilden för att spana in andra godbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar