03 april 2010

Best Indian food in Paris

Gå till Café Bahrath om ni vill äta Paris godaste indiska mat. Det var sannerligen det godaste indiska som jag ätit, utan tvekan och med hästlängder. Det var länge sedan som mina smaklökar fått känna sådana underbara smaker. Jag hyllade indierna tusen gånger inombords för deras existens och excellenta kokkonst. Både jag och Max fick oss en liten chock över hur gott det var och tuggade långsamt samtidigt som vi bara stirrade på varandra. Som grädde på moset var det dessutom löjligt låga priser. Förrätterna låg till exempel runt 3€ och var lika matiga och fylliga som en huvudrätt. Allting var så perfekt kryddat och tillagat. Jag kommer definitivt göra det här till ett stammisställe. Ett bevis på att allting stod rätt till var väl också att vi var tillsammans med ett annat par de enda som inte var indiska. Cafe Bahrath ligger i de indiska kvarteren i Paris på 67 Rue Louis Blanc, 10arr.

Posing outside the restaurant.

Vi drack Lassi till. Min var med banan/kokos och Max tog en sedvanlig Mango. Ett måste på indisk restaurang!

Förrätterna. Ja FÖRrätterna. Jag lät servitören välja mina rätter. Det visade sig att dem var vinnarna konstaterade både jag och mitt sällskap. Förrätten var en tandoorikyckling som var riktig tandoori och huvudrätten hette Kottou Parotta. Den såg inte mycket ut för världen, men jösses. Jösses. Den måste ni testa. Säg att ni vill ha den pikant så får ni en fantastiskt delikat sås till. Max åt Baji Crevettes till förrätt, räkor friterade i curry. Till huvudrätt valde han en traditionell Briyani med lamm. En favorit bland många av våra indiska bordsgrannar.

English: Above is the entrés. Yupp, ENTRÈS. They were huge as you can see. I let the waiter decide my meal and it seemed to have been a good choice since my dishes were the winners. My first course was a tandoori chicken, and what a tandoori it was! My main dish was called Kottou Parotta and was an orgasmic experience. It didn't look that good but gosh. Gosh. You have to try it. Also if you tell the waiter you want it spicy he will bring you this delicious sause. Max had the Baji Crevettes which was fried shrimps in curry. As a main course he had a traditional Briyani with lamb. A favourite amongst the Indian guests, we noticed.


Den pikanta såsen med äggen var superb!

Priserna på förrätter och bröd.

Vi var så mätta och jag tackade gudarna att jag inte hade beställt en trerätters (11.90€ kostade den dyraste) men Max var helt förtvivlad. En efterrätt väntade honom. Men eftersom restaurangen även har take away kunde vi med att fråga om en doggy bag!

Efteråt var vi så inspirerade så vi traskade iväg till närmsta indiska matbutik och köpte på oss lite godsaker.

English: Go to Café Bahrath if you want to eat the most delicious Indian food in Paris. It was indeed the best Indian food I ever had, no doubt about that at all. I was long time ago I had this taste sensation and secretely I praises the Indians for their existens and their excellent cooking. Both me and Max got a chock when we first tasted it and we stared at each other and chewed very slowly to see if it really was true what we were tasting. Notonly was the food great but the prices were ridiculously low where an entré was about 3€ and almost as big as a main course. Everything was well done with great spices and I will definitely make this place as a regular. We weren't the only ones who liked the place since it was crowded with natives, we and another couple were the only 'foreigners' there, good review. Café Bahrath is in the Indian quarters in Paris on 67 Rue Louis Blanc, 10arr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar